5 redenen waarom professionele foto's op jouw website je geld opleveren (in plaats van kosten) 

Een gratis (stock)foto is zo van internet geplukt.

Maar wil jij de zoveelste ondernemer zijn die zich met dit type beeld profileert? Met foto’s van onecht lachende personen met verblindend witte tanden in duidelijk Amerikaanse settings?

Veel klanten komen bij mij voor een nieuw ‘headshot’: een professionele portretfoto voor op bijvoorbeeld LinkedIn. Na de shoot staan ze stralend en energiek buiten. Vol trots plaatsen ze dit headshot op social media en op de website.

Maar daarna begint de twijfel. Niet over de foto, maar over de rest van hun personal brand. Want die LinkedIn foto is professioneel, strak en precies zoals zij over willen komen. Maar hun website… tja die foto’s laten te wensen over. Ze zijn ‘duizend-in-een-dozijn’. Zelfgemaakt en daardoor wat flets van kleur, onscherp of juist te scherp (met allerlei afleidende zaken op de achtergrond #wasmand).

Al snel kloppen ze opnieuw bij me aan. Slim, want met goede foto’s bereik je als ondernemer zó veel meer.

Hieronder geef ik je 5 redenen waarom het superslim is om te investeren in goede fotografie. Sterker nog, waarom dat jou geen geld kost, maar juist oplevert.

1. Proef het verschil

Zie hieronder, een stockfoto versus een foto gemaakt tijdens één van mijn fotoshoots. Je ziet het verschil, je voelt en proeft zelfs het verschil. Een échte foto geeft weer wie jij écht bent. Het laat op realistische, tastbare wijze zien wie jij bent, wat je uitstraalt en hoe je werkt.


Stockfoto gebruikt op de website van een willekeurige tekstschrijver

Beeld van strategisch communicatieadviseur Maartje Bertens terwijl ze haar verhalen “ophaalt”

Met echte, professionele foto’s toon jij jouw klant direct wat voor vlees hij of zij in de kuip heeft. De kans dat de verwachtingen van de klant daardoor overeenkomen met de realiteit zijn hierdoor vele malen groter. Je wint met professionele foto’s dus al een stukje vertrouwen van de klant.

2. Investeren in jezelf = investeren in je klant

‘Because you’re worth it’. Als jij in jezelf investeert en jezelf als ondernemer serieus neemt, dan doet jouw klant dat ook.

Waarom zou een klant jou betalen voor jouw diensten als jij niet eens in jezelf investeert? Een professionele uitstraling doet wonderen in jouw contact met de klant. En zoals je weet, heb je maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten.

Heeft de klant een goede, professionele indruk van je? Dan is de kans dat hij of zij met jou in zee gaat veel groter.

3. De psychologie achter de juiste blik

Eerlijk is eerlijk: meestal doen we maar wat op een foto. We lachen naar de camera zoals we dat ook op feestjes doen. We poseren maar wat raak. En dat is zonde! Wist je dat er boeken geschreven zijn over de kracht van de juiste houding en de juiste blik?

Om mij hier verder in te verdiepen volgde ik o.a. de masterclass “the headshot intensive” en “the headshot intensified” bij de Amerikaanse fotograaf Peter Hurley die hij gaf in München (Duitsland).

Ik leerde vooral hoe je de persoon, die voor mijn camera verschijnt, op een prettige manier coacht om benaderbaar, krachtig en authentiek in beeld te komen. Met kleine aanwijzingen die een wereld van verschil kunnen maken.

Een goede fotograaf helpt je tijdens een shoot met tips. Hierdoor wordt een foto niet zomaar een goed geschoten kiekje, maar een doelbewuste marketingactie.

Overigens mocht ik een jaar later Peter Hurley assisteren tijdens het geven van zijn masterclass in zijn studio in New York. Een bevestiging van het feit dat mijn werk aan zijn hoge standaard voldoet.

4. Google is your best friend

De zoekmachine wil ook wat. En die is gek op het veranderen van content. Of je nu aan de slag gaat met je webteksten of je foto’s een nieuwe draai geeft: verandering wordt beloond. Een goede fotograaf helpt je aan foto’s in het juiste formaat en de juiste kwaliteit, waardoor je beeld niet alleen haarscherp blijft, maar je website er ook niet trager van wordt. Met de juiste SEO-keywords (ook achter jouw foto’s) wordt jouw website beter gevonden en sta jij voor je het weet bij jouw klant op nummer 1. Figuurlijk dan hè, maar ook letterlijk scheelt het een hoop.

5. In lijn met de rest

Wie A zegt moet ook B … Nee wie A zegt, moet overal A zeggen 😉

Jij wilt natuurlijk dat je op elk platform dezelfde uitstraling hebt. Dat je op LinkedIn dezelfde professionele uitstraling hebt als op jouw website. En dat jouw brochures in lijn zijn met wat je vertelt op Social Media.

Een eigen beeldbank helpt hier enorm bij. Je hoeft je beeldbank immers maar te openen en je kunt putten uit een reeks mooie, doeltreffende plaatjes die geheel in lijn zijn met jou, je uitstraling en je werk. Zo’n beeldbank heb je niet van de ene op de andere dag. Dat kost tijd, geld en moeite. En soms verander je in de loop der tijd van visie of van richting met je bedrijf.

Daarom is het goed om eens te sparren met een fotograaf om te zien wat hij of zij voor jou kan betekenen. Soms is een mini-beeldbank met slechts enkele sterke foto’s al voldoende. Of ben je toch benieuwd naar die goede LinkedIn foto? Ik geef je graag advies.

Dus ja, een professionele fotograaf kost geld. En zo’n investering is spannend. Zeker wanneer je nog niet zo lang onderneemt. Maar die investering betaalt zichzelf terug.

Ben jij benieuwd wat een professionele fotograaf voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Zullen we daar eens een keer over sparren? Kopje thee of koffie erbij? Ik heb zo’n sjieke espresso-machine, dus alleen daarom zou je al eens langs moeten komen 😀